Simma=en klassfråga!?

Jag sitter och läser tidningen och upprörs av att Medley ska höja sina badpriser. Redan dyra inträden ska alltså bli ännu dyrare. Visserligen har Medley mycket att erbjuda både här i byhåla och där i sta'n men för den som endast vill simma och inte leka eller relaxa så är det helt galet att betala 90!!!! spänn (vardagar efter kl 15 och på helger). 50 spänn för barn. Om man sen tänker på att simmundervisnigen i skolan kan variera så är det inte konstigt att många inte kan simma i dag.

Kommentarer
Postat av: annapladder

What!? Vad har ju nu missat under min mammaledighet? Ja, inte att de höjt priserna i Finspång, förstås, utan att de har tagit bort simundervisningen i skolan? För den fanns då rakt kvar sist jag jobbade (upp till år 5, om jag inte minns fel).

2011-05-26 @ 21:27:31
URL: http://annapladder.wordpress.com
Postat av: Kaninen

Verkligen skitdumt! Först och främst att simundervisningen i skolan har slopats men oxå att kommunerna inte driver sina egna badhus utan outsourcar fler och fler aktiviteter till företag som helst lockar medelklassiga kunder som har råd att betala. Fattigsverige vid sekelskiftet 1900 hade råd att bygga skolbad vid större skolor och erbjuda fri simundervisning. Att bada är inte mindre roligt nu än då och absolut heller inte mindre farligt för den simokunnige.

2011-05-26 @ 22:04:00
Postat av: Frida

Oj mitt fel, det föll bort en rad där. De har inte tagit bort simundervisningen Anna, jag skulle skriva att den varierar mellan orterna. Efter år 5 ska barn vara simkunniga men vad det innebär är inte definierat enligt vad jag hört och läst. Många barn går i kompletterande simskola men det är ju inte alla som har råd med det!

2011-05-26 @ 22:05:33
Postat av: Frida

Instämmer Johanna. När jag var liten kom simskolebussen och hämtade upp oss på landet och så åkte vi till det kommunala badhuset och simmade, tror inte det kostade så många slantar om ens något. Nu kostar det 900:- på Medley.

2011-05-27 @ 09:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback